W dobie postępu technologicznego i cyfryzacji coraz częściej mówi się, że kluczowym  elementem rozwoju staje się sztuczna inteligencja (AI). Prawdziwym przełomem okazał się  okres epidemii COVID-19, kiedy to nie tylko wspierała pracę służb medycznych, ale także  rozwinęła swoje skrzydła i weszła na kolejny poziom. AI – wraz ze swoim niezmierzonym  potencjałem, ma szansę jeszcze bardziej zrewolucjonizować medycynę na niemalże każdym  etapie. Od zwiększenia efektywności i dostępności procesów diagnostycznych, przez analizę  dostarczanych materiałów, na tworzeniu spersonalizowanych terapii i nowoczesnych lekach  kończąc. 

 

Nowe możliwości na stare problemy

Dzisiejsza medycyna potrzebuje nie tylko wykwalifikowanych specjalistów, ale także narzędzi,  które pozwolą na efektywne i szybkie działanie. Jest to tym bardziej istotne, gdyż pacjenci  negatywnie oceniają jakość i skuteczność polskiej służby zdrowia po pandemii. Według  opublikowanego w lipcu 2023 roku sondażu SW Research przeprowadzonego na zlecenie  Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP), jedynie 15 proc. ankietowanych dobrze ocenia  funkcjonowanie naszego państwowego systemu ochrony zdrowia. Co więcej, ponad  połowa ankietowanych uważa, że niezbędne jest zwiększenie jakości opieki leczniczej  (55,5 proc.), dostępu do nowych technologii i diagnostyki (63,5 proc.) oraz praca nad  dostępnością lekarzy specjalistów (80,7 proc.). Respondenci uważają także, że sytuacja  niewiele zmieniła się od momentu zakończenia lockdownu i oczekują od rządu stanowczych  reform w tej dziedzinie. 

Szansą na zmiany stał się wciąż rozwijający się sztuczna inteligencja. Branża healthcare,  zawdzięcza jej m.in. wprowadzenie usług online takich jak teleporada, e-recepta czy IKP.  Co ciekawe, Centrum E-Zdrowia i Fundacja My Pacjenci przeprowadzili wspólnie w styczniu  2023 badanie dot. oczekiwań związanych z usprawnieniem usług zdrowotnych. Wyniki  pokazały, że e-medycyna to jedna z nielicznych gałęzi, która cieszy się popularnością  i zadowoleniem dorosłych rodaków. Aż 9 na 10 ankietowanych z chęcią korzysta  z e-recepty, a ponad 60 proc. pozytywnie ocenia teleporadę. Co więcej, ankietowani chcieliby  dalszego rozwoju możliwości IKP i traktują portal jako zaufane źródło wiedzy medycznej.  Dodatkowo, dzięki wdrożeniu tych rozwiązań, pacjenci mogą uzyskać porady bez  konieczności osobistego stawiania się w placówkach medycznych, co jest szczególnie istotne  w miejscach o ograniczonym dostępie do specjalistów. 

Mimo wielu obszarów do poprawy sytuacji służby zdrowia w Polsce, rozwój AI w branży  healthtech jest niezwykle widoczny i postępujący. Świadczy o tym nie tylko mnogość  wprowadzonych do tej pory rozwiązań, ale także aktualnie rozwijające się innowacje wielu  firm medycznych, także o polskim kapitale.

 

Od diagnostyki do spersonalizowanej terapii i innowacyjnych leków 

Obszary zastosowania sztucznej inteligencji w dzisiejszej medycynie są niezmierzone  i świetnie ze sobą współpracują, dając pożądane przez pacjentów innowacje. Doskonałym  przykładem jest poprawa diagnostyki. Dzięki algorytmom uczenia maszynowego możliwa jest  znacznie szybsza i dokładniejsza analiza obrazów medycznych takich jak zdjęcia  rentgenowskie czy tomografie komputerowe. Naukowcy są zdania, że skuteczność AI jest  porównywalna z doświadczeniem wykwalifikowanych specjalistów, a to z kolei pierwszy krok  do przełomu w leczeniu spersonalizowanym. Dzięki analizie danych genetycznych, historii  medycznej oraz reakcji pacjentów na leki, lekarze mogą dostosować terapię do ich  indywidualnych potrzeb. Takie rozwiązanie stosuje firma Tempus Labs ze Stanów  Zjednoczonych. Swoje narzędzie wykorzystuje do tworzenia precyzyjnych planów leczenia  onkologii, kardiologii oraz nawet depresji.  

Analiza grup danych oraz wizualnych rezultatów badań to nie jedyny obszar, gdzie AI jest  obecna. To także doskonałe narzędzie związane z branżą ubezpieczeń zdrowotnych.  Wspierając tę gałąź biznesu, AI jest w stanie zidentyfikować podejrzane roszczenia  i nadużycia. Poprzez wykrywanie odpowiednich wzorców w czasie rzeczywistym i monitoringu  rejestrów, systemy bezpieczeństwa oparte o AI przyczyniają się do zwiększenia efektywności  finansowej sektora i ochrony przed oszustami.  

Nie należy także zapominać o kwestii produkcji i doboru medykamentów. Dzięki rozwojowi  takich narzędzi, jak m.in. ChatGPT, firma BenevolentAI opracowała własny silnik do analizy  literatury medycznej i danych klinicznych. Lekarze korzystający z oprogramowania tej  firmy są w stanie szybciej i dokładniej dostosować odpowiednie parametry i oszacować  ich rezultaty jeszcze przed wdrożeniem. 

Nie można przejść obojętnie obok licznych innowacji jakie do branży medycznej wprowadza technologia. Wyzwania, z którymi mierzy się opieka zdrowotna, z pewnością potrzebują wsparcia AI. Poprawa jakości diagnostyki i terapii, zaawansowana  analiza danych oraz automatyzacja procesów to tylko początek korzyści, które coraz bardziej  i coraz skuteczniej pomagają na co dzień pacjentom. 


Zapraszam do dalszego śledzenia serii „Health Tech of the Week”, gdzie będziemy odkrywać więcej fascynujących historii z kręgu technologii medycznych, które zmieniają oblicze opieki zdrowotnej. Jeśli prowadzisz innowacyjny projekt z zakresu nowych technologii i medycyny lub chcesz polecić ciekawe rozwiązanie, zgłoś się do nas pod adresem: [email protected].